Uitkomsten en rapporten online Panel
November 2024
Overbruggingszorg
De meerderheid van de zorgprofessionals vindt overbruggingszorg een goede oplossing voor de wachttijden in de ggz.
Download rapportAugustus 2024
Terugvalpreventie
Veel professionals komen terugval tegen in hun dagelijkse praktijk en zien terugvalpreventie als een belangrijk onderdeel van hun werkzaamheden en hebben behoefte aan meer ondersteuning.
Download rapportApril 2024
Therapeutische relatie
Van de patiënten wenst 96% een andere behandelaar wanneer de klik ontbreekt en 72% van de patiënten is tevreden met de band die zij hebben.
Download rapportDecember 2023
Psychische problemen en middelengebruik
Vrijwel alle zorgprofessionals hebben te maken met problematisch middelengebruik, niet alle professionals voelen zich bekwaam om deze mensen te behandelen.
Download rapportAugustus 2023
Zorgstandaard autisme
Een derde van de patiënten en naasten geeft aan dat ze de zorg krijgen die bij hen past, en een nog kleinere groep (22%) geeft aan dat die zorg leidt tot een zinvol leven.
Download rapportMei 2023
Psychische klachten en laag IQ
Bijna alle zorgprofessionals (92%) ervaren moeilijkheden bij het leveren van zorg aan mensen met een laag IQ.
Download rapportFebruari 2023
Afronden behandeling
Bijna twee derde van de respondenten geeft aan dat beter worden in het afronden van behandelingen kan bijdragen aan het verkorten van de wachtlijsten.
Download rapportDecember 2022
Zorgstandaard Depressie
De meeste professionals herkennen de behandelstappen die in de zorgstandaard beschreven staan en werken volgens dit schema, of wijken indien nodig af.
Download rapportSeptember 2022
Thuisarts
Twee derde van de panelleden maakt tijdens de behandeling in meer of mindere mate gebruik van Thuisarts.nl.
Download rapportJuni 2022
Leren (van data) in de ggz
Twee derde van de zorgprofessionals leert van data binnen het eigen team, de eigen instelling of met andere instellingen.
Download rapportApril 2022
Diagnostiek
Respondenten geven aan dat de inhoudelijke screening door veel organisaties wordt uitgevoerd, meestal door een inhoudelijk professional.
Download rapportFebruari 2022
Herziening kwaliteitsstandaarden
Op basis van de beoordeling heeft Akwa GGZ besloten om komend jaar zes kwaliteitsstandaarden te actualiseren.
Download rapportDecember 2021
Assertieve en verplichte zorg
De meeste zorgprofessionals vinden assertieve en verplichte zorg onmisbaar. Ook vinden zij assertieve zorg een goede manier om verplichte zorg te voorkomen.
Download rapportOktober 2021
eHealth
Meer dan 90% van de zorgprofessionals maakt gebruik van eHealth en meer dan 3/4 gebruikt toepassingen als apps en een persoonlijke gezondheidsomgeving.
Download rapportJuni 2021
Samen beslissen
Genoemde voordelen van samen beslissen zijn een betere motivatie en commitment bij de patiënt en er wordt een beroep gedaan op de draagkracht en eigen verantwoordelijkheid van de patiënt.
Download rapportMaart 2021
Herziening zorgstandaarden
De bruikbaarheid van standaarden in de praktijk wordt van voldoende tot goed beoordeeld en de aansluiting op de organisatie van zorg wordt van voldoende tot goed beoordeeld.
Download rapportJanuari 2021
Screening
Het merendeel van de respondenten vraagt in de diagnostische fase naar alcoholgebruik en de meerderheid vindt het belangrijk om relevante patiëntengroepen te screenen op ultra hoog risico op psychose.
Download rapportDecember 2020
Zingeving
Zingeving is in de meeste organisaties waar de panelleden werken, onderdeel van de visie en op verschillende manieren georganiseerd binnen instellingen en praktijken.
Download rapportNovember 2020
Leren en verbeteren
Iets meer dan de helft van de respondenten is aangesloten bij een netwerk, zowel gericht op intervisie alsook op een thema of organisatorische onderwerpen.
Download rapportOktober 2020
Kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten
Professionals gebruiken de kwaliteitsstandaarden om beleid te actualiseren, als leidraad tijdens de behandeling en als naslagwerk. Eendere 1/3 vindt vragenlijsten essentieel in de behandeling.
Download rapportAugustus 2020
Digitaal versus face-to-face behandelen
Ondanks de voorkeur voor face-to-face contact wil ruim 70% van de respondenten ook in de toekomst gebruik blijven maken van digitale behandelvormen.
Download rapport